Kjøpsbetingelser

1. Generelle betingelser

1.1. Følgende salgsbetingelser ("Betingelser") gjelder for alle tilbud og salg av produkter på nettstedet www.maccosmetics.no ("nettstedet")
1.2. For å kunne kjøpe produktene på nettstedet må kunden: (a) være minst 18 år gammel, eller dersom umyndig ha fått tillatelse fra sine foresatte; (b) være en forbruker dvs. en fysisk person som ikke handler for handel-, nærings-, håndverks- eller profesjonelle formål, (c) registrere seg på nettstedet, og (d) ha et gyldig kredittkort.
1.3. Denne avtalen inngås på norsk og norsk lov skal gjelde for avtalen.

2. Selgerens identitet

2.1. Selger er Estée Lauder Cosmetics Danmark (Norgesfilialen) NUF, et norsk filial av et dansk selskap med adresse, Postboks 474 Bedriftssenteret, NO-1411 Kolbotn, Norge, VAT NO971524898, Org.nr. 971 524 898, og MVA 9760.08.03720. Selskapskapital er fullt innbetalt.

3. Produkter

3.1. Informasjon om produkter er tilgjengelig på nettstedet og tilbys i henhold til norsk lov, herunder lov om angrerett.
3.2. Vi vil ta alle rimelige tiltak for å sikre at alle data, beskrivelser og bilder av produkter som er tilgjengelig på nettstedet er nøyaktige på det tidspunkt opplysningene ble satt inn i systemet, men vi garanterer ikke, i den grad gjeldende lov tillater, at slike opplysninger, beskrivelser og bilder av produkter er fullt ut korrekte, komplette, pålitelige, gyldige og feilfrie.
3.3. Produktene som beskrives på nettstedet og de vareprøver som vi tilbyr til kunder er bare til personlig bruk. Kunden kan ikke selge eller videreselge noen av produktene eller prøvene. Vi forbeholder oss retten til uten varsel å avbryte eller redusere antall produkter og prøver som du bestiller eller kjøper fra oss hvis vi anser at du bryter disse vilkårene.

4. Priser

4.1. Alle priser på produkter som tilbys på nettstedet inkluderer mva. og er oppgitt i norske kroner. Kostnader til frakt (leveringskostnader) legges til prisen som en ekstra kostnad, og er oppført separat på bestillingsskjemaet. For mer informasjon, besøk leveranseavdelingen på nettstedet.
4.2. Vi kontrollerer jevnlig at prisene som vises på nettsiden er riktige, men vi kan ikke garantere at det ikke finnes feil. Hvis en åpenbar feil i prisingen av et produkt blir oppdaget, vil vi tilby kunden til å kjøpe produktet til riktig pris eller til å kansellere bestillingen.

5. Bestilling

5.1. Kunden vil bli veiledet gjennom bestillingsprosessen med en rekke enkle instruksjoner på nettsiden.
5.2. For å foreta en bestilling må kunden oppgi antall produkter han/hun ønsker å kjøpe.
5.3. Kunden må klikke på "legg i handlekurven" for å legge inn ønsket antall produkter i handlekurven. Kunden kan når som helst se produktene i handlekurven ved å klikke på "betaling" som finnes på hver side. Kunden kan lagre et produkt som favoritt ved å klikke på "legg til i favoritter" under produktnavnet. Produktet vil da bli flyttet til kundens favoritter under "Min konto". For å komme til kundens favoritter fra en datamaskin, må kunden registrere seg eller logge inn på kontoen sin.
5.4. Når en bestilling er gjennomført, vil en takke-side bli vist, og kunden vil snart motta en e-post med en bestillingsbekreftelse. Ordrebekreftelsen vil inneholde en oppsummering av vilkår og betingelser, opplysninger om hvilke produkter som er bestilt, opplysninger om pris og betalingsmåte, informasjon om leveringskostnader, informasjon om betingelser og bruk av angrerett, adressen som ev. klager kan sendes til, informasjon om kundeservice og gjeldende garantier.
5.5. Hvis en ordrebekreftelse ikke er mottatt innen 24 timer etter at bestillingen er sendt, kan kunden ta kontakt med oss på tlf. 800 24 527 for å få hjelp.
5.6. Hvis kunden har spørsmål eller kommentarer i forbindelse med bestillingen eller hvis han/hun har spørsmål om en tidligere bestilling, kan kunden ta kontakt med oss på tlf. 800 24 527 eller via e-post til følgende adresse: Kundeservice-no@esteelauder.com. For å få rask hjelp bør kunden ha ordrenummeret tilgjengelig.

6. Rabattkoder

6.1. For å benytte en rabattkode må kunden skrive inn koden i feltet "rabattkode" under bestillingsprosessen på nettsiden. Kupongkoder er sensitive for store og små bokstaver og må skrives inn nøyaktig slik som de vises.
6.2. Bare én rabattkode kan brukes per bestilling.

7. Betalingsalternativer

7.1. Kundene kan betale for produktene med kredittkort. Følgende kredittkort aksepteres:
- Visa
- MasterCard
7.2. Vi aksepterer ikke kredittkort med fakturaadresse utenfor Norge.
7.3. Kunden blir ikke belastet for noe produkt før det er sendt.
7.4. For kundens sikkerhet må kundens navn og fakturaadresse samsvare med kredittkortet som ble brukt til betalingen. Vi forbeholder oss retten til å annullere en bestilling som ikke oppfyller dette kravet.
7.5. Alle kredittkortinnehavere kontrolleres og verifiseres av utstederen av kredittkortet. Dersom utsteder av betalingskortet avviser eller ikke godtar en betaling til oss, uansett om det skjer før eller etter en betaling, er vi ikke ansvarlig for forsinket eller uteblitt levering.

8. Spørsmål om bestillinger

8.1. . Normalt sendes produkter innen noen få dager etter mottatt bestilling. For leveringsinformasjon kan kunden ta kontakt med oss på tlf. 800 24 527 eller via e-post på følgende adresse: Kundeservice-no@esteelauder.com.
8.2. Med en MAC konto kan kunden kontrollere status på sin siste ordre ved å gå til siden for ordrestatus under Min konto. Dette er den enkleste og raskeste måten å få nyeste informasjon om kundens bestilling på.
8.3. Når kunden klikker på ordrestatus vil at han/hun vil bli bedt om å logge inn med e-postadresse og passord. En side med bestillingsoppsummering gir kunden informasjon om nyeste og tidligere bestillinger. Når en ordre er sendt, vil det relevante sporingsnummeret, hvis dette finnes, vil bli vist. Kunden kan spore ordrestatusen hos våre transportører ved å klikke på "Levert" under leveringsinformasjon. Enkelte transportører har ikke sporingsinformasjon tilgjengelig før opptil 24 timer etter at bestillingen er sendt.
8.4. Det kan skje at en ordre eller deler av en ordre annulleres av systemet pga. av ulike årsaker. Noen aktuelle årsaker er:
Produkt(er) er ikke tilgjengelig(e)
Ikke mulig å gjennomføre betaling
Kan ikke sende til angitt adresse
En dobbelbestilling er utført
Annullering etter kundens ønske
8.5. Hvis en bestilling annulleres, vil kunden motta en e-post som forklarer årsaken til annulleringen. Kunden vil ikke bli belastet for eventuelle annullerte bestillinger. Dersom kunden ønsker å foreta en ny bestilling eller dersom kunden har spørsmål om en kansellert bestilling, kan han/hun ta kontakt med oss på tlf. 800 24 527 eller via e-post på følgende adresse: Kundeservice-no@esteelauder.com.

9. Levering

9.1. Bestillinger behandles og leveres bare på virkedager (mandag til fredag, unntatt offentlige helligdager). Bestillinger som foretas på lørdager eller søndager behandles neste arbeidsdag.
9.2. Vi kan ikke behandle bestillinger som har en postboksadresse.
9.3. Leveringskostnadene skal dekkes av kunden og er oppgitt på bestillingsskjemaet og på følgeseddelen. Ved kjøp over det beløpet som vi opplyser på nettstedet, tilkommer det ingen leveringskostnad.
9.4. Produktene vil bli levert innen 30 (tretti) dager fra kundens bestilling med mindre vi varsler kunden via f.eks. e-post i løpet av denne perioden om at det bestilte produktet ikke er tilgjengelig, inkludert midlertidig utilgjengelig.

10. Angrerett

10.1. Vi ønsker å tilby kundene våre de beste kosmetiske produktene som finnes. Hvis kunden mener at produktet han/hun har fått fra oss ikke oppfyller disse forventningene, kan kunden uten å oppgi noen grunn benytte angreretten i henhold til angrerettloven innen 14 (fjorten) dager (og alltid innen 7 (sju) arbeidsdager) fra den dato kunden har mottatt produktet.
10.2.Melding om at kunden ønsker å benytte angreretten kan gjøres ved å sende en e-post til Kundeservice-no@esteelauder.com sammen med kundens bestillingsinformasjon, inkludert ordrenummer og en beskrivelse av produktet som vil bli returnert, eller ved å fylle ut og sende inn vedlagte standardisert skjema for bruk av angrerett. Med leveransen følger en følgeseddel med bestillingsinformasjon sammen med informasjon om returneringsprosedyre. Dersom produktene på følgeseddelen ikke er i samsvar med de som følger med, må kunden straks ta kontakt med oss ved å ringe tlf. 800 24 527.
10.3. Vår kundeservice vil da utstede et bekreftelsesnummer og en e-postbekreftelse. Kunden vil bli bedt om å ta vare på bekreftelsesnummeret for videre kontakt med kundeservice angående denne saken.
10.4. Hvis kunden returnerer produkter av andre årsaker enn at de er feilaktige eller ufullstendige eller fordi leveransen er feilaktig, vil han/hun være ansvarlig for å sørge for og dekke kostnadene ved retur av produktene til oss. Kunden skal returnere varene uten unødig opphold og senest innen 14 dager etter melding om bruk av angrerett er gitt.
10.5. Ved bruk av angreretten vil vi refundere full pris til kunden innen 14 (fjorten) dager fra melding om bruk av angrerett, men ikke før mottak av de returnerte produktene eller dokumentasjon på at varene er sendt tilbake, forutsatt at de har blitt returnert ubrukt og uskadet, i den grad de har blitt behandlet med tilbørlig aktsomhet. Vi vil sende en bekreftelse på e-post når vi har foretatt tilbakebetalingen.
10.6. Vi anbefaler på det sterkeste å sende varen som rekommandert post (som krever signatur ved mottak). Vi kan ikke holdes ansvarlig for returnerte produkter som forsvinner underveis.
10.7. Ovennevnte bestemmelser gjelder bare for kjøp som er foretatt på nettet. Produkter som er kjøpt i en butikk omfattes av kjøpsvilkårene som gjelder for den enkelte butikk. Retur eller bytte av kjøp som er gjort i en MAC-butikk eller i butikken til en partner kan ikke returneres eller byttes via Maccosmetics.no. Retur av kjøp som er foretatt på nettet kan ikke brukes til retur eller bytte hos en MAC-butikk eller -forhandler.

11. Feil på produkt

11.1. Dersom det er en feil på produktene i samsvar med forbrukerkjøpsloven, gjelder kapittel 6 i forbrukerkjøpsloven. Kunden har rett til å få feilen utbedret kostnadsfritt gjennom reparasjon eller omlevering. Dersom dette ikke er mulig, har kunden rett til et rimelig prisavslag eller til å heve kontrakten. Kunden fraskriver seg disse rettighetene dersom kunden ikke varsler oss om mangelen innen rimelig tid etter at kunden oppdaget eller burde oppdaget feilen. Fristen til å reklamere er uansett ikke kortere enn to måneder fra det tidspunktet kunden oppdaget feilen. Vi er ansvarlig for mangler som oppdages innen to år etter levering av produktene.

12. Gjeldende lov og domstol, tvister

12.1. Disse betingelsene er underlagt og skal tolkes i samsvar med norsk lov.
12.2. Tvister som oppstår i forbindelse med tolkning, gyldighet og/eller anvendelsen av disse vilkårene skal avgjøres av domstolen der kunden er hjemmehørende. Tvister kan også bringes inn for forbrukertvistutvalget (www.forbrukertvistutvalget.no).

13. Kontaktinformasjon

13.1. For informasjon og hjelp i forbindelse med produkter og bestillinger via nettstedet, kan kundene ta kontakt med oss via e-post til Kundeservice-no@esteelauder.com eller via vanlig post til følgende adresse:

Estée Lauder Cosmetics
Postboks 474, Bedriftssenteret
1411 Kolboth